MENU
 
Wszystkie kategorie IO Tarczyca PCOS Poporodowe Zapalenie Tarczycy Lifestyle

Cynamon a insulinooporność cz. 1

Cynamon jest jedną z najstarszych przypraw. Pierwsze informację dotyczące stosowania cynamonu pochodzą sprzed 4 tysięcy lat – jak nietrudno się domyślić z Chin. To właśnie tam a także w Indiach Cynamon wykorzystywany był w medycynie tradycyjnej.

Cynamon uchodził za jedną z najdroższych przypraw. Co ciekawe stosowano go nie tylko w celach leczniczych – olejek i korę stosowana także w procesie balsamowania czy jako kadzidło w świątyniach.

Co to jest cynamon?

Cynamonowiec to drzewo o różnej wielkości. Charakteryzuje się skórzastymi, jajowatymi liśćmi. Rośnie przede wszystkim na suchych, tropikalnych terenach (Sri Lanka, Indie, Brazylia). Istnieje ponad 250 gatunków cynamonowca. Najczęściej opisywane są:
Cynamon cejloński (Cinnamomum zeylanicum),
Cynamon wonny (Cinnamomum cassia (L.)).

Cynamon – surowiec

Jako surowiec leczniczy stosuje się korę Cynamonowca. Wykorzystywane są także liście. Korę cynamonowca zbiera się z co najmniej ośmioletniej rośliny – można zbierać ją co dwa lata. Po wysuszeniu otrzymywane są znane wszystkim – rurki cynamonu lub po zmieleniu proszek. Oprócz tego w procesie destylacji z kory i liści można pozyskać szeroko stosowany w celach leczniczych olejek eteryczny.A teraz do sedna.

Cynamon a poziom cukru

Ze względu na swoje właściwości cynamon cieszy się dużym zainteresowaniem wśród naukowców – stąd też publikowane jest co raz więcej badań randomizowanych na dużych grupach pacjentów. Najczęściej są to badania określające wpływ suplementacji cynamonem na poziom glukozy na czczo, poziom hemoglobiny glikolowanej oraz parametry insulinowrażliwości jak np. HOMA. Większość badań jednak dotyczy pacjentów z cukrzycą typu 2.

BADANIE 1
Jedno z takich badań opublikowano w 2009 roku. Wzięło w nim udział 99 pacjentów ze zdiagnozowaną cukrzycą typu 2 – oceniano wpływ suplementacji Cynamonem wonnym na poziom hemoglobiny glikolowanej.
Pacjenci pouczeni byli by stosować wszystkie leki zapisane przez lekarza (które stosowali już przez dłuższy czas) oraz w grupie badanej dodatkowo kapsułki z cynamonem w dawce 500 mg dwa razy dziennie (łączna dawka dobowa 1000 mg). Badanie trwało 90 dni.

WYNIKI:
stosowanie cynamonu obniżyło poziom HbA1C o 0,83% (bez suplementacji cynamonem obserwowano spadek o 0,37%) [1].

BADANIE 2
W 2016 roku opublikowano wyniki badania przeprowadzonego na grupie 173 pacjentów (ukończyło 137 pacjentów). Jednym z kryteriów włączenia do badania był poziom glukozy: na czczo > 6,1 mmol / L lub po 2-h glukozy(test OGGT) > 7,8.
Pacjenci przyjmowali 2 razy dziennie ekstrakt z cynamonu w dawce 250 mg (łączna dawka cynamonu 500 mg na dobę), pacjenci z próby kontrolnej przyjmowali placebo. Średni wiek uczestników wynosił 61,3 ± 0,8 roku a BMI 25,3 ± 0,3.

WYNIKI:
Po 2 miesiącach stężenie glukozy na czczo zmniejszyło się (p <0,001) w grupie otrzymującej ekstrakt cynamonowy (8,85 ± 0,36 do 8,19 ± 0,29 mmol / l) w porównaniu z grupą placebo (8,57 ± 0,32 do 8,44 ± 0,34 mmol / l, p = 0,45).
Glukoza 2 godziny po wypiciu 75 g glukozy, insulina na czczo i HOMA-IR też się zmniejszyły [2].

Zdrowia dla Was! Doktor Hashi

Źródła: